Vorige week moedigde ik iedereen aan een digitale nieuwsbrief voor hun bedrijf of organisatie te overwegen. Deze week stel ik enkele toepassingen voor. Het is geen absolute top 5, maar tools waarmee ik in het verleden werkte of die mijn aandacht trokken.

CRM tools

In de meeste CRM tools zit tegenwoordig een mass mail optie. Dit is ook het geval bij de toepassingen die ik een tijdje geleden presenteerde. Het gaat meestal over een optie waarvoor moeten worden bijbetaald. Hoewel de mogelijkheden ten opzichte van gespecialiseerde mail marketing software beperkter zijn, loont het de moeite deze optie te overwegen. Er is immers een rechtstreekse uitwisseling tussen uw CRM data en die uit uw nieuwsbrief. U kan makkelijk doelgroepen filteren en contacteren. Bij andere toepassingen moet u die eerst exporteren en daarna weer importeren. De meeste CRM bieden u ook de mogelijkheid om zelf websiteformulieren te maken waarmee u geïnteresseerden kan werven.

Het nadeel van dergelijke software is dat u meestal zelf een template moet (laten) ontwerpen. De WYSIWYG-editor is beperkt in vergelijking met die van gespecialiseerde software. U moet dus rekening houden met de kost van een webdesigner.

Eén toepassing heeft van de integratie van CRM en e-mail marketing haar USP gemaakt, Infusionsoft. Het programma is webgebaseerd en laat toe een gedetailleerde, automatische workflow uit te tekenen, gebaseerd op de acties van een klant. Viert de klant binnenkort haar verjaardag? Dan wordt automatische een berichtje met specifieke promoties gestuurd. Rondt een klant een aankoop in uw webshop niet af? Stuur hem een mailtje met bv. tips. U begrijpt dat er aardig wat tijd kan kruipen in het opzetten van zo’n systeem. Bovendien is het prijskaartje met 199$ per maand niet mis. Hoewel Infusionsoft zich tot de kleine onderneming richt, lijkt het vooral gemaakt voor grotere bedrijven die heel wat transacties verwerken.

Pakketten via uw server

De goedkoopste oplossing voor uw mass mail is een toepassing die u op uw eigen server installeert. U behoudt daarmee ook de volledige controle over uw data. De software die hieronder wordt besproken, laat u toe webformulieren en automatische antwoorden te creëren. Het beheer van abonnees verloopt volledig automatisch. De nadelen van dergelijke toepassingen zijn dat u een hele installatieprocedure moet doorlopen, u regelmatig back-ups moet maken en uw servers tijdelijk zwaar belast worden.

GroupMail is zo’n toepassing. Het biedt pakketten van 0 tot 499€ aan. Ik vind het zelf een ontgoocheling. Het is weinig gebruiksvriendelijk, de templates zijn gedateerd en er is nog steeds een verwijzing naar je domeinnaam nodig. Ik zou het daarom enkel aanraden aan mensen die met iets simpels willen beginnen én de controle over hun data willen behouden.

Een andere oplossing in dit genre is Sendy.co. De tool lijkt vooral voor bedrijven met een eigen webdesigner interessant. Sendy.co biedt immers voorlopig geen kant-en-klare templates aan. U moet zelf aan de slag in de editor of met een html-bestand. U kan wel meerdere accounts (per bedrijf of product) aanmaken en klanten toegang geven tot hun nieuwsbrief. Op de (beperkte) gratis edities van andere merken na, is het de goedkoopste oplossing. U betaalt 59$ voor de installatie van de software en 1$ per 10.000 verzonden mails.

Webgebaseerde oplossingen

Ik ben persoonlijk meer een fan van webgebaseerde oplossingen, ook al hebben die ook hun nadelen, zoals minder controle over je data. In Vlaanderen raakt MailChimp ingeburgerd bij kleine organisaties. Dat is ongetwijfeld te wijten aan het gebruiksgemak van de toepassing en vooral het gratis plan voor een lijst met minder dan 2.000 abonnees. Groeit de organisatie, dan kan ze vlot overstappen naar een maandelijks abonnement of een pay-as-you-go plan. MailChimp heeft veel meer te bieden dan het traditionele inschrijfformulier en het automatische beheer. De trackingopties zijn duizelingwekkend, van het aantal klikken op uw nieuwsbrief, de mail clients waarin hij gelezen wordt tot de omzet die erdoor gegenereerd wordt in uw webshop. U kan eenvoudig zelf templates creëren of uploaden. Voor u uw brief verstuurt, gaat u na hoe hij er op een desktop of smartphone uit zal zien. Een campagne kan meteen op Facebook of Twitter gepost worden. Daarnaast pakt MailChimp graag uit met zijn verregaande integratie met andere software als Gmail en Zoho.

Voor mensen die aan al die extraatjes geen behoefte hebben, bieden de makers van MailChimp nu ook TinyLetter aan. Een stripped-down, gratis versie die snel aan populariteit wint. Ze speelt heel sterk in op het community gevoel dat digitale nieuwsbrieven kunnen oproepen.

Daarnaast werd mijn aandacht laatst getrokken door GetResponse. Hun website is veel overzichtelijker dan die van MailChimp. Ze bieden ook een aantal leuke opties die deze laatste niet biedt. Automatische antwoorden worden heel eenvoudig ingepland via een online agenda. ‘Time travel’ zorgt ervoor dat uw mail ongeacht de tijdszone, steeds om bv. 9u ’s ochtends toekomt. Get Response biedt erg veel vrijheid als u zelf een template wil aanmaken en meer dan 1000 iStock foto’s. De toepassing toont uw bericht in meerdere mail clients, zodat u zeker weet dat hij er goed zal uitzien. Geen overbodige luxe als u weet dat bv. Outlook wel eens eigenaardige dingen met uw code uithaalt. GetResponse importeert contactgegevens vlotter uit uw mail client dan de meeste andere toepassingen. Daartegenover staat dat GetResponse enkel een gratis proefperiode aanbiedt. U betaalt vanaf 15$ per maand voor 1.000 abonnees. Non-profits kunnen op een korting van 50% rekenen.

Ieder zijn eigen oplossing

Er bestaat geen eenduidig antwoord op de vraag welke de beste e-mail marketing tool is. Er zijn honderden toepassingen op de markt. Voor u een keuze maakt, moet u vooral nagaan waarvoor u dat wil gebruiken, hoeveel abonnees u verwacht, hoe vaak u een mail zal versturen en hoe handig u met software bent. Uw antwoorden leveren waarschijnlijk een andere oplossing op dan die van uw buurman/-vrouw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *