De samenvatting in LinkedIn geeft je de mogelijkheid om je eigen verhaal te delen. Toch blijft bij veel gebruikers net dat stukje van hun profiel leeg. Schrijven over jezelf, het is niet makkelijk. We helpen je daarom een eindje op weg met enkele handige tips voor een geslaagde LinkedIn-samenvatting.

Breek het ijs

Een bezoeker scant je profiel in enkele seconden. Als je zijn aandacht wil trekken, moet je ervoor zorgen dat hij stilstaat bij jouw tekst. Verwelkom je bezoeker, vertel een opmerkelijke anekdote of vertrek vanuit een opmerkelijk bericht uit de actualiteit of je vakgebied. Zo breek je het ijs en nodig je je bezoeker uit om verder te lezen.

Toon wat je te bieden hebt

LinkedIn is niet alleen nuttig voor iemand die op zoek is naar een job. Het is het platform bij uitstek waarop je diensten en expertise kunt delen. Onderscheid je door je kennis, diensten of producten en vertel je bezoeker duidelijk welke troeven je hem kunt bieden.

Deel je interesses

Voor de samenvatting krijg je carte blanche van LinkedIn. Vertel daarom niet wat je doet – daarvoor dient de functieomschrijving –, maar vertel waarom en hoe je iets doet. Als je je interesses en drijfveer verwerkt in de tekst, spreek je bezoekers aan die je interesse delen.

Kies de juiste keywords

Je wil natuurlijk ook dat potentiële contacten je profiel makkelijk vinden. Denk daarom na over relevante keywords. Door de juiste woorden te kiezen, ga je hoger scoren in de zoekresultaten en vergroot je je zichtbaarheid bij je doelpubliek.

Geef je bezoeker een duwtje in de rug

Als je verhaal je bezoeker heeft geboeid, zou het zonde zijn hier niets mee te doen. Gebruik die interesse om hem naar een volgende stap te leiden: toon content, verwijs hem door naar je website, nodig hem uit om contact op te nemen… Vermeld daarom altijd je volledige contactgegevens onderaan je samenvatting.