Vorige week legde ik uit wat Customer Relationship Management (CRM) is en welke voordelen hieraan verbonden zijn. Deze week stel ik kort enkele interessante tools voor waarmee u uw klanten- of ledenbeheer kan professionaliseren.

Alle voorgestelde toepassingen zijn webgebaseerd. Hierdoor moet u geen software op uw computers installeren en kunnen uw medewerkers vanaf nagenoeg elk toestel met elkaar samenwerken. U moet ook geen hosting regelen. Alle data worden op de servers van de dienstverlener bewaard. Hierin schuilen de enige minpunten: u bent afhankelijk van een internetverbinding en maakt het best af en toe een back-up van uw data.

Salesforce 

Laten we maar meteen met de marktleider in CRM starten. Salesforce bracht als eerste online CRM op de markt en biedt een enorm spectrum aan opties. De toepassing concentreert zich op sales, marketing en klantendiensten. Ze werkt zeer intuïtief, al is het dashboard een beetje saai. Voor elk contact wordt de basisinformatie (naam, adres, bedrijf en contactinfo) bijgehouden, net als taken gelinkt aan de klant, de contactgeschiedenis en gedeelde documenten. U kan de sociale media van uw contactpersonen in hun profielen integreren. Verkoopsmogelijkheden worden zowel bij het contact als in een apart tabblad weergegeven, zodat u ze nooit uit het oog verliest. Het programma synchroniseert ook vlot met Outlook.

De uitgebreidere formules verzamelen verkoopsopportuniteiten en -signalen, bieden o.a. mass mailing en de uitbouw van een interne kennisbank. Samenwerking tussen medewerkers wordt gestimuleerd via Chatter. Salesforce staat eveneens bekend om haar enorme rapporteringsmogelijkheden. U kan zowat eender welke statistiek over uw klantenrelaties genereren. Het maakt echter geen link met uw facturatiesystemen. Daarvoor moet u een app binnen het uitgebreide Salesforce Appexchange zoeken.

Salesforce richt zich tot zowel kleine als zeer grote ondernemingen. Het meest eenvoudige pakket start vanaf 4€ per maand voor 1 gebruiker. Salesforce biedt enkel voor de financiële sector aangepaste oplossingen. Haar partners bedienen een brede waaier aan andere sectoren, waaronder de non-profit. Een pluspunt: Salesforce biedt ook ondersteuning in het Nederlands aan.

PerfectView

Zoekt u een volledig Nederlandstalige oplossing die dicht bij huis gehost wordt? Dan kiest u het best voor het Nederlandse PerfectView. Deze toepassing moet niet onderdoen voor haar Angelsaksische concurrenten. Ze biedt een brede waaier aan functionaliteiten, gaande van relatiebeheer, (e-mail) marketing, sales tot projectbeheer. Sociale media worden makkelijk in klantenprofielen geïntegreerd. De focus ligt daarbij op Twitter. U kan bijvoorbeeld een taak op basis van een tweet opstellen. PerfectView kan ook met een externe agenda, Google Apps of Microsoft Office gekoppeld worden.

PerfectView heeft als enige van de hier voorgestelde CRM tools een facturatiemodule. Daarmee kan u facturen via mail of de post verzenden, hun opvolging instellen en herinneringen en dubbels genereren.

PerfectView mikt duidelijk op Nederlandstalige KMO’s en telt zo’n 2.300 klanten. Het basispakket kost 8,30€ per gebruiker per maand en laat 5 gebruikers toe. Het standaardpakket kost 25€ per gebruiker per maand.

Zoho CRM

Heeft u een klein bedrijf dat nog volop wil groeien? Dan kan u Zoho CRM overwegen. Het biedt nagenoeg alle functionaliteiten van Salesforce, maar heeft een eenvoudiger look and feel en is gratis tot 3 gebruikers. De nadruk ligt ook hier op sales. U creëert makkelijk webformulieren die in WordPress, Joomla of Google Sites geïntegreerd kunnen worden. De zo bekomen data worden meteen in uw contactbeheer verwerkt. Statusupdates op de sociale media van uw contact worden rechtstreeks in zijn/haar profiel weergegeven. In een afzonderlijk tabblad kan u zelfs berichten over uw zaak op sociale media opvolgen. Zoho CRM integreert ook met Google Apps waardoor projectbeheer mogelijk wordt.

Naarmate uw organisatie groeit kan u naar een uitgebreider pakket upgraden. Het duurste pakket kost 35$ per gebruiker per maand. Het is dan nog steeds een goedkope toepassing in de markt. Een facturatiemodule moet u zelf toevoegen en brengt extra kosten mee.

Insightly

Nog een goedkope optie, die zich nadrukkelijk tot kleine ondernemingen richt, is Insightly. Het biedt een gratis account tot 3 gebruikers. Wie meer wil, start aan 7$ per maand per gebruiker. Insightly concentreert zich vooral op sales en projectbeheer. Statusupdates op Twitter of LinkedIn worden rechtstreeks in contactprofielen weergegeven. Organisaties waarmee u werkte, worden in een apart tabblad opgevolgd via Google News en de statusupdates van werknemers. De toepassing gaat zelfs na wie binnen uw bedrijf het vaakst contact heeft met een klant, zodat u via die persoon kan worden geïntroduceerd.

Projectbeheer wordt gestimuleerd door een opportuniteit naadloos om te zetten in een project wanneer de deal rond is. Voor elke fase in het verkoop- of projectproces wordt automatisch een taak aangemaakt. U kan makkelijk een planning opstellen en bestanden via Google Drive delen. Insightly pakt graag uit met haar verregaande integratie met Google Apps. Het is echter niet mogelijk een facturatiemodule aan de toepassing te koppelen.

Nimble

Voor wie al een aardig klantenbestand heeft opgebouwd en volop wil inzetten op sociale media, is er ten slotte Nimble. De toepassing integreert zowat alle sociale media in uw contactbeheer. U kan berichten direct via het platform naar een socialemediaprofiel sturen. Uiteraard zit er ook een social media dashboard bij waarmee u doelgericht naar uw bedrijf of diensten kan zoeken of zelf status updates kan plaatsen. Verkoopsignalen worden in een afzonderlijk tabblad verwerkt. Bovendien vestigt Nimble uw aandacht op signalen zoals een verandering van werk of verjaardagen. Verder biedt Nimble basistakenbeheer en mail vanuit de toepassing. Het kan ook aan een facturatiemodule gekoppeld worden.

Nimble kent slechts één tariefplan, aan 15$ per maand per gebruiker. Door de focus op sociale media lijkt het vooral interessant voor bedrijven in de B2C-markt. Nimble is ook minder geschikt voor het zoeken van nieuwe klanten. Alle contacten worden op een hoop gegooid. Men maakt geen onderscheid tussen prospecten en klanten, waardoor opportuniteiten verloren dreigen te gaan. De rapporteringsopties zijn in deze toepassing eveneens eerder beperkt.

Tot slot

Elke organisatie heeft andere noden en wensen. Via bovenstaande voorstelling wil ik u eerder een idee bieden van wat mogelijk is, dan een concreet advies geven. Alle gerecenseerde toepassingen kennen een gratis proefperiode van zo’n 2 weken. Test ze dus zeker uit alvorens uw keuze te maken. Laat me weten wat u ervan vond. Ik leer graag bij. Kent u nog andere toepassingen die u uitstekend helpen? Geef ze zeker door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *