Wil je na mijn vorige artikel over de voordelen van social media management tools aan de slag gaan? Bekijk dan de volgende opties eens. Ze verhogen allemaal je gebruiksgemak door berichten op meerdere kanalen te posten. Social media managers die zich op slechts één netwerk concentreren, zoals Tweetdeck, SocialBro of Tweepi heb ik daarom buiten beschouwing gelaten. De meesten laten je bovendien toe werkelijk sociaal te zijn. Ze bieden een overzicht van de posts van je contacten of zoeken naar sleutelwoorden voor je zaak.

Hootsuite

Een dooddoener, maar mijn absolute favoriet is en blijft Hootsuite. Je kan er een pak netwerken in integreren, zoeken naar sleutelwoorden en meteen reageren op vermeldingen. Zeer handig is de Hootlet, een extensie voor Google Chrome waarmee je een webpagina met een simpele klik op je sociale media deelt. Tegenwoordig laat het platform ook toe om berichten in te plannen. Hierdoor neemt het de wind uit de zeilen van concurrent Buffer. Het bleek daarin betrouwbaarder dan Tweetdeck, dat sommige geplande berichten om de een of andere reden nooit postte. Hootsuite blinkt ook uit in de uitgebreide analyses die je op basis van je sociale media kan maken. Jammer genoeg beheert Hootsuite niet de inboxen van je sociale media. Hiervoor moet je dus nog steeds een verwijzing naar je mailbox instellen. Een laatste pluspunt waarmee Hootsuite veel zieltjes wint: tot 3 netwerken voor één gebruiker biedt het een gratis account aan. Het uitgebreide plan kost 9,99€ per maand.

Buffer

Buffer is door zijn uitgebreide opties de tool om je berichten in te voeren en te plannen. Ook hier kan dit over meerdere netwerken. De toepassing bezorgt je verder uitgebreide rapporten over het bereik van je berichten en de reacties. Interactie is echter niet mogelijk. Buffer blijft zich concentreren op eenrichtingsverkeer. Het is beschikbaar vanaf 10$ per maand.

Sprout Social

Een leuke ontdekking tijdens mijn research is Sprout Social. Hiermee beheer je je profielen op Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Belangrijke berichten of tweets worden in één inbox verzameld en kunnen makkelijk afgehandeld worden. Zo behoud je het overzicht over je sociale media. Je mist nooit nog een belangrijk bericht. Je kan zoekopdrachten naar relevante sleutelwoorden uitvoeren en RSS feeds in een afzonderlijk tabblad verzamelen. Via de publishingoptie deel en plan je je post op verschillende netwerken. Uiteraard kan je ook binnen deze toepassing op uitgebreide rapporten over interacties en trends rekenen. Sprout Social verzamelt al die features in een bijzonder overzichtelijke lay-out waardoor het wat mij betreft gebruiksvriendelijker is dan concurrent Hootsuite. Daar hangt wel een stevig prijskaartje aan: Sprout Social kost minstens 59$ per maand per gebruiker.

Socialoomph

Wie echt voor gebruiksgemak en overzicht kiest, moet Socialoomph overwegen. Het biedt naast de standaardfeatures, zoals delen over meerdere netwerken en planning, enkele handigheidjes aan, zoals het automatisch volgen van nieuwe Twittervolgers en de identificatie van spammers. Hiermee bespaar je je tijd en rommel in je feeds. Je kan ook makkelijk je DM inboxen en posts opschonen. Het basispakket van Socialoomph is bovendien gratis. Wie meer wil, betaalt tweewekelijks 17,97$.

Everypost

Nog een aanrader voor wie voor gebruiksgemak gaat: Everypost. Deze app voor mobiele toestellen (enkel Apple en Adroid) post je berichten op een heel eenvoudige manier op de populairste netwerken. De interface is ontzettend overzichtelijk. Posts kunnen ingepland worden en aangepast aan het netwerk in kwestie. De app kent een beperkte gratis versie. Het basispakket kost 9,99$ per maand.

Crowdbooster

Wil je sterk inzetten op het in de markt zetten van je product? Bekijk dan Crowdbooster. Deze sociale media manager beperkt zich voorlopig tot Facebook en Twitter, maar zet zwaar in op de analyse van je publiek. Wie reageerde het vaakst op je berichten? Welke posts waren het populairst en waarom? Op basis van die statistieken biedt Crowdbooster je allerlei suggesties rond de timing van je posts en de inhoud die mensen aantrekt. Het eenvoudigste pakket met 1 Facebookpage, 1 Twitteraccount en 1 gebruiker is voor 9$ per maand beschikbaar.

Nimble

Social media management tools en CRM draaien elk om contacten. Het verbaast dan ook niet dat beide steeds meer in elkaars vaarwater komen. Nimble vertrekt als CRM tool volledig van je sociale netwerken. Het concentreert zich daarbij op het actief luisteren naar je publiek. De posts van je contacten worden zowel per contact als in een gezamenlijke wall verzameld. Of je zoekt naar berichten via sleutelwoorden. Je kan rechtstreeks vanuit Nimble op een relevant bericht reageren, maar voorlopig is het niet mogelijk berichten in te plannen. Anderzijds kent het extraatjes die typisch zijn voor CRM, zoals opvolging van het verkoopproces en projectbeheer. Nimble kost maandelijks 15$ per gebruiker.

Deze voorbeelden geven je een idee van wat mogelijk is. Ken je zelf nog enkele nuttige tools? Laat het weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *