Wie een beetje met de tijd meegaat, is actief op sociale media. De keuze is enorm: Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest, … Hoeveel digitale profielen heb jij ondertussen? Geraak je er nog wijs uit? Misschien wordt het dan als bedrijf of organisatie tijd om in een social media management tool te investeren.

Alles op een rijtje

Elke communicatiegoeroe moedigt bedrijven tegenwoordig aan om klanten via sociale media aan te spreken. En gelijk heeft hij/zij. Het komt ongetwijfeld de zichtbaarheid van je onderneming ten goede. Het leidt echter ook tot rare resultaten, zoals een B2B-bedrijf met een dode Facebookpagina of een wildgroei aan LinkedIngroepen die weinig interessants te bieden hebben. Vele bedrijven en organisaties lijken tegenwoordig te denken dat ze goed bezig als ze maar overal zitten.

Mijn advies als je met zo’n wildgroei zit: zet alles nog eens op een rijtje. Welke doelgroepen en doelen wil je bereiken? Waar zitten de mensen die voor jouw zaak het interessantst zijn? Investeer in die sociale netwerken en wees niet bang om de profielen te deactiveren die weinig zinvol zijn. Een passieve account komt eerder slordig over.

Alles op één platform

Wanneer je een duidelijke keuze voor bepaalde netwerken gemaakt hebt, kan je ze integreren in één social media manager. Er zijn verschillende toepassingen op de markt (die zal ik volgende week bespreken). Ze delen allemaal een aantal handigheidjes die je helpen je sociale media professioneler te beheren:

  • Een bericht kan met een klik via meerdere netwerken verspreid worden.
  • Je selecteert eenvoudig welke boodschap je via welk medium verspreidt. Een vakantiefoto wil je waarschijnlijk niet via LinkedIn delen.
  • Je kan alle interacties op een scherm opvolgen.
  • Berichten kan je inplannen, wat vooral bij Twitter interessant is.
  • Sleutelwoorden of personen worden via zoekfuncties makkelijk opgevolgd. Je creëert zo een mooi overzicht van een specifieke campagne.
  • Het succes van een campagne wordt nauwkeurig gemeten via de uitgebreide statistieken die de social media manager aanmaakt. Je weet precies hoeveel reacties, retweets, volgers, … je hebt behaald. Het is vaak mogelijk het geslacht, de taal of het land van je fans te achterhalen.

Waarschuwing

De opties van social media management tools kunnen overweldigend zijn. Je raakt makkelijk verloren in het geheel van kolommen en tabs dat je aanmaakt. Hou daarom zoveel mogelijk rekening met je oorspronkelijke doelen. Wil je een nieuw product in de kijker zetten? Zoek dan gericht naar woorden die hiermee te maken hebben en verzamel de resultaten in een tab. Wil je een community rond je merk creëren? Verzamel de belangrijkste media waar je fans zitten in een scherm.

Daarnaast geven niet alle tools de unieke look and feel van het oorspronkelijke netwerk door. Keer daarom regelmatig naar de afzonderlijke media terug om voeling te houden met de communicatiestijl die er gangbaar is.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *