Het is hier even stil geweest, maar vandaag heb ik eindelijk weer de tijd gevonden om aan een blogpost te werken. Laat me dan meteen kritisch voor mezelf zijn en mijn eigen voornemens onder de loep houden. In juli schreef ik een blogpost over de voordelen van een redactiekalender voor je professionele communicatie. Tot mijn spijt moet ik toegeven dat ik me niet aan de regels gehouden heb. Maar, hé, wie nooit fouten maakt, leert niets bij.

Wat ging fout?

Fout nr. 1: Ik hield de regelmaat in mijn berichten niet vol. Zoals ik in bovengenoemd artikel al aanhaalde, valt een blog in een drukke periode als eerste weg. Als freelancer ben ik er in de eerste plaats voor mijn klanten. Wanneer ze voor de deur staan, stuur ik hen niet graag wandelen om me aan mijn blogposts te wijden. En het gezin heeft ook recht op wat quality time. Andere kleine zelfstandigen zullen zich hier ongetwijfeld in herkennen.

Ofwel wijs je het onderhoud van de blog dan als taak toe aan een specifieke persoon binnen je organisatie (in mijn geval ben ik de enige optie), ofwel schakel je een externe copywriter in (zoals mij, zie andere pagina’s voor meer info), ofwel herbekijk je je eigen planning (ik geef geen les meer, spaart me een pak uren).

Fout nr. 2: Ik wou té regelmatig publiceren. Een blogpost per week bleek intensief. Het opzoekingswerk vroeg vrij veel werk. Een tweewekelijkse of maandelijkse post is haalbaarder voor mezelf.

Het positieve gevolg van de voorbije drukte en blogstilte: ik heb een pak onderwerpen over en verzamelde nieuwe ideeën. Van een writer’s block is voorlopig geen sprake.

Welke posts deden het goed?

Vooraleer ik een nieuwe lading blogposts de wereld in stuur, wil ik wel weten welke onderwerpen het populairst zijn. Een analyse van het bezoek aan mijn website leert me heel wat (bedankt Google!). Zohier de top 5 van mijn meest gelezen blogposts:

  1. Duidelijk statuut voor beëdigd vertalers
  2. Hoe schrijf je een Franse mail?
  3. 5 tools die uw klantenbeheer vereenvoudigen
  4. 7 tools om uw sociale media makkelijker te beheren
  5. 5 e-mailmarketingtools voor uw organisatie

De eerste twee items leverden vooral bezoekers via een concrete zoekopdracht op. Nummer 2 kon, net als nummers 3 en 4 op interesse vanuit sociale media rekenen.

Wat zal ik schrijven?

De cijfers tonen dat zogenaamde listicles (nr. 3, 4 en 5) het goed doen. Lezers zijn duidelijk op zoek naar praktische snufjes en schrijftips. Ik moet die tips alleen meer toespitsen op vertalen en copywriten, mijn core business. Daar voel ik me zelf beter bij. Bovendien blijkt uit de cijfers over mijn andere webpagina’s dat mijn aanpak en diensten zoveel mogelijk duidelijk moeten worden. Hoewel het interessant is, laat ik de info over communicatiesnufjes dus vallen.

De verspreiding van mijn blogposts via sociale media blijkt erg belangrijk. Het zorgt voor bezoekers die af en toe verder doorklikken. De interesse lijkt het grootst wanneer het bericht tussen maandagochtend en donderdagavond gepubliceerd wordt.

Ten slotte wijzen de zoekwoorden op een zeker potentieel voor actua. Door mijn blogposts tweewekelijks in te plannen, hoop ik voldoende ruimte over te houden om meer op het nieuws in te spelen.

Er komt dus een nieuwe redactiekalender voor de komende 6 maanden, met tweewekelijks een artikel. Dan bekijk ik nog eens wat werkt en wat niet. En zo word ik er telkens beter in. (En leer jij er ook wat uit)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *