In België zijn werkgevers wettelijk verplicht om wijzigingen in de tewerkstelling van hun personeelsleden aan de sociale zekerheid te melden. Om de aangifte te vereenvoudigen, biedt de RSZ de onlinedienst Dimona aan. Die dienst wordt beheerd door Smals vzw.

Uit het grote aantal oproepen naar het helpcenter van Smals bleek echter dat de begeleiding bij het gebruik van de dienst ontoereikend was. Smals schakelde me daarom in om de online begeleiding te verbeteren.

In eerste instantie analyseerde ik de aanwezige info en de plaatsen waar die aanwezig was. Met de klant en diens usability team werden een aantal best practices bij bekende online dienstverleners besproken. Hieruit volgde een concreet voorstel om de informatie beter te structureren. Zo werd een duidelijke ‘Starten met Dimona’ geschreven. Die nam de structuur van een recept over:

  • De pagina somt eerst de nodige gegevens voor een vlotte aangifte op. Zo worden tijdsverlies en frustraties bij de gebruiker tijdens de procedure vermeden;
  • De gebruiker wordt stap voor stap, met korte instructies, naar een eerste aangifte gegidst.

Vervolgens herschreef ik de eHelppagina’s binnen de beveiligde onlinedienst. Een functionele stap-voor-stapbegeleiding van de gebruiker verving de bestaande beschrijving van invoervelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *