De doorbraak van nieuwe technologie wijzigt elke keer de manier waarop we met elkaar communiceren. Dit is ook voor sociale media het geval. Ze vormen een uitdaging voor copywriters. Meer nog, de klassieke copywriter hoort er niet thuis.

No ads please

De taak van copywriters bestaat uit het overbrengen van commerciële info en het overtuigen van mensen, terwijl sociale media draaien om interactie en wederkerigheid. Vele beheerders van bedrijfspagina’s gaan hier de mist in. Ze horen hun fans niet. Ik moet hier zelf ook schuld bekennen. Te vaak beperken we ons tot het spuien van content, om dan vast te stellen dat het aantal volgers stagneert. De digitale klant krijgt bovendien op de verschillende netwerksites steeds meer te maken met advertenties. Hij heeft daardoor absoluut geen behoefte aan gladde verkooppraatjes. Vandaar de verwarring bij de klassieke communicatieverantwoordelijken en redacteurs.

Creatief met weinig

Een sterkte pleit in het voordeel van de copywriter: hij/zij weet creatief om te gaan met de vormelijke beperkingen binnen sociale media. Twitter gunt je bv. maar 140 karakters en LinkedIn 600. Wil je toch een gans verhaal kwijt, dan moet je dat op Facebook (60.000 tekens) of Google+ (onbeperkt?!) posten. Je moet je echter afvragen waarom je een bericht van 60.000 karakters als een geheel binnen een sociaal netwerk zou posten. Gelukkig zie ik het weinigen doen.

De copywriter houdt het dus kort en bondig, zoals bij andere webteksten. Hij/zij creëert aantrekkelijke statusupdates bij een gedeelde afbeelding, link of gebeurtenis. Overbodige informatie wordt weggelaten. Een geïnteresseerde fan kan namelijk meer lezen via je link. Je wint ook plaats door actieve werkwoorden te gebruiken en hulpwerkwoorden te vermijden. Ter vergelijking:

  • Het feest wordt door onze medewerkers grondig voorbereid. vs. Onze medewerkers bereiden het feest grondig voor.
  • Je kan je vanaf morgen inschrijven via … vs. Schrijf je vanaf morgen in via…

Laat lidwoorden of overbodige voorzetsels weg, bv. Medewerkers bereiden feest voor. Je vat de essentie, niet? Een statusupdate heeft daardoor veel weg van een krantenkop of annonce. Voor de duidelijkheid: het is geen reclamebord.

Enter the copywriter, new style

Welke rol is dan weggelegd voor copywriters op sociale netwerken? De sociale copywriter beperkt zich niet tot eenrichtingsverkeer. Je fans verlangen een uitwisseling van informatie en meningen. De copywriter legt dus het accent op commerciële info in plaats van op het bekeren.

Hij/zij bedenkt handige tips & tricks voor je klanten of commentaar bij de preview van je nieuwste product. Fans krijgen dan een leuk extraatje, terwijl jij je product in de kijker zet. De nieuwe copywriter geeft je bedrijf of organisatie een gezicht met wat human interest. Een mooi voorbeeld is de Twitteraccount van KLM. Daar vind je foto’s van reisbestemmingen, weetjes over verloren voorwerpen, foto’s uit de oude doos, … en een klantendienst via direct message die werkelijk 24/7 bemand wordt.

Wil je toch klanten overtuigen? Doe het dan op een grappige of ontroerende manier. Tik “viral marketing” in je zoekmachine en je begrijpt wat ik bedoel. Of verzin een doodeenvoudig actie zoals de Ice Bucket Challenge. Beloon de fans die je boodschap verspreiden met een exclusief cadeau, zoals VIP-tickets, een try-out of een eerste editie.

Beter nog: durf hen vragen stellen. Durf een discussie opwerpen. Een goede discussie brengt voldoende voor- en tegenstanders naar je pagina en houdt je bericht onder de aandacht. De copywriter moet de stelling dus zeer zorgvuldig formuleren. Dit vraagt voorbereiding en tijd, maar levert je meer op dan het klakkeloos posten van je persberichten. Klassieke copywriters horen niet op sociale media. De geüpdatede versie zeker wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *