Een nieuwsbrief vormt een essentieel onderdeel van een gezonde communicatiemix. U houdt er uw publiek mee op de hoogte over wijzigingen, activiteiten, promoties, … binnen uw bedrijf of organisatie. Hij vult uw communicatie via sociale media aan, aangezien niet iedereen over een digitaal profiel beschikt. Anderen vinden het aangenamer om alle informatie gegroepeerd te krijgen. Of misschien heeft u het geluk dat uw volgers absoluut niets over u willen missen.

Er is de laatste tijd wat discussie over de aantrekkelijkheid en efficiëntie van elektronische mailing ten opzichte van print. Elk medium heeft zijn voor- en tegenstanders. Ik geloof echter dat een goede (inderdaad een goede) digitale nieuwsbrief een aantal voordelen biedt die drukwerk niet heeft.

Totaal voor digitaal!

Via een digitale nieuwsbrief kan u een ruim publiek aanspreken zonder veel moeite. De meeste oplossingen zijn tegenwoordig erg gebruiksvriendelijk. U bespaart uzelf een pak tijd. Het hele proces van dtp, druk en verzending van een papieren blad wordt overgeslagen. Eens u een goede template heeft aangemaakt (of laten ontwerpen), moet u enkel de juiste afbeeldingen en tekst toevoegen en op ‘verzenden’ klikken.

U betaalt geen terugkerende dtp en druk. De verzendingskosten zijn zeer laag tot nihil. Uw personeel besteedt minder tijd aan de opmaak en opvolging van het drukwerk.

Digitale nieuwsbrieven bieden u daarnaast een aantal extraatjes die papier nauwelijks biedt. Het beheer van abonnees kan volledig automatisch verlopen. Lezers schrijven zich eenvoudig in via bijvoorbeeld een formulier op uw website. U kan daarbij polsen naar hun interesses of beroep, een koppeling met hun klanten- of ledenprofiel maken en de frequentie van uw mailing laten kiezen. Ze schrijven zich later met een simpele klik weer uit.

De betere mass mail software toont u na elke verzending wie, wat, wanneer en waar leest. U kan nauwkeurig nagaan of uw acties zin hebben. Bereikt u het juiste doelpubliek? Doet het wat u hoopte dat het zou doen?

Tot slot

Het doel van een nieuwsbrief is een langdurige relatie met klanten of leden opbouwen en betrokkenheid bij uw merk te creëren. Een nieuwsbrief zorgt ervoor dat uw publiek meteen aan u denkt wanneer het uw dienst of product nodig heeft. U kan ook op een directe manier interactie creëren, via inschrijfbuttons, links naar uw webshop of door feedback op uw nieuwsberichten toe te laten, … Een nieuwsbrief is dus geen reclamefolder die u massaal in de bus duwt. Het gemak waarmee digitale nieuwsbrieven verspreid worden, vraagt -tegenstrijdig genoeg- een zekere terughoudendheid. Zoniet dreigt het medium aan fout gebruik ten onder te gaan. Denk daarom eerder na over de kwaliteit van uw nieuwsbrieven en adressenbestand, dan mensen te bestoken met berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *