De vakantieperiode is de ideale gelegenheid om uit te rusten, uw bureau op te ruimen én nieuwe plannen te maken. Dat kan ook voor uw communicatie. Heeft u al eens nagedacht over het opstellen van een redactiekalender voor uw content?

Wat?

Met een redactiekalender plant u de onderwerpen die u bij uw publiek wil aanbrengen. Dat kunnen de traditionele campagnes of promoties zijn, maar het publiek verwacht tegenwoordig meer. Bied hen bijvoorbeeld tips en advies of vraag hun mening over een nieuw product. In een redactiekalender verwerkt u de verschillende doelgroepen die u wil aanspreken en bewaakt u de verspreiding van uw content langs verschillende kanalen.

Voordelen

Het opstellen van zo’n redactiekalender lijkt op het eerste gezicht omslachtig, maar dit weegt niet op tegen de voordelen die eraan verbonden zijn.

  • U vermijdt een writer’s block. Niets is zo vervelend als weten dat u iets op uw blog of in uw nieuwsbrief moet zetten, maar geen inspiratie te vinden. U zal er van versteld staan hoeveel onderwerpen u wel vindt, als u even brainstormt rond een redactiekalender.
  • U brengt regelmaat in uw publicaties. Een blog of uw sociale media lijden als eerste onder een drukke periode. Voor uw publiek lijkt het of u van de aardbol verdwenen bent. In een rustigere periode bent u dan geneigd dit goed te maken en publiceert u veel, misschien té veel in een keer. Het is belangrijk om uw publiek regelmatig aan te spreken. Men moet meteen aan u denken wanneer men uw product of diensten nodig heeft.
  • U bespaart zichzelf werk. Doe aan content recycling. Gebruik hetzelfde materiaal op een andere manier binnen uw verschillende media. Splits een onderwerp in verschillende deelaspecten uit en biedt uw publiek kortere, maar vaker informatie.
  • U bewaakt het evenwicht tussen de verschillende onderwerpen en uw doelgroepen. Ik wil bijvoorbeeld zowel vertalen als zelf schrijven. In mijn redactiekalender zitten daarom evenveel artikels over vertaling als over copywriting.
  • Een goede planning biedt u de ruimte om op het laatste moment een extraatje te voorzien. Het zorgt voor rust waardoor nieuwe ideeën opborrelen. Komt u plots op een schitterend idee om uw product in de kijker te zetten? Waarschijnlijk heeft u nu meer tijd om het in uw bestaande plan te integreren.

Hoe begint u eraan?

U denkt “Allemaal goed en wel, maar hoe pak ik dit nu aan?” Elke goede planning begint met een spreadsheet. U kan die online beschikbaar stellen voor al uw medewerkers via bijvoorbeeld Google Docs of One Drive van Microsoft. Gebruik voor elke maand een ander tabblad. Zet in de eerste kolommen de data en de onderwerpen.

  • Ga voor uzelf na welke doelgroepen u wil bereiken. Voeg een kolom ‘doelgroep’ toe, zodat u die naast het onderwerp kan aangeven.
  • Wat verwachten die doelgroepen van u? Hoe kan u hen helpen en tegelijk interesse wekken voor uw producten of diensten?
  • Welke media gebruikt uw organisatie? Welke media gebruiken uw doelgroepen? Voeg voor elk medium een kolom toe. Hierin duidt u telkens aan of uw content daarlangs verspreid moet worden.
  • Brainstorm met een aantal medewerkers over mogelijke onderwerpen. Verdeel ze over de verschillende doelgroepen en verbind ze aan uw producten of diensten. Komt elke doelgroep en elk product voldoende aan bod? Hou een tweede brainstormrondje om extra onderwerpen te verzamelen.
  • Plan uw content. Hou rekening met een mooie spreiding en belangrijke momenten voor uw organisatie, zoals de bekendmaking van de jaarresultaten of een grote vakbeurs. Bekijk hoe u uw content langs verschillende kanalen kan verspreiden.
  • Spreek af welke medewerker voor welk onderwerp en medium verantwoordelijk is. Voeg hiervoor een extra kolom toe.
  • Schrijf!
  • Evalueer! Wat is populair? Wat werkte niet en waarom? Bekijk ongeveer elke zes maanden hoe uw communicatie het doet en stuur bij. Maak een nieuwe kalender, rekening houdend met uw ervaringen uit de vorige.

Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *