Het internet heeft de manier waarop we met informatie omgaan radicaal veranderd. Copywriting voor websites vraagt een andere aanpak dan die voor traditionele media. Niettemin blijven de oude eisen ‘duidelijkheid’, ‘vlotheid’ en ‘originaliteit’ ook hier van toepassing. Hieronder volgen enkele tips voor website copywriting.

Ken uw publiek!

Alles begint zoals steeds met een gedegen kennis over uw publiek. Surfers op het internet hebben meestal weinig tijd of weinig zin om via een scherm te lezen. Dit lijkt met de opkomst van de tablet enigszins te veranderen, maar het feit blijft dat de meesten ‘even tussendoor’ naar informatie zoeken.

Ze worden bovendien met een massa informatie geconfronteerd. Ze willen zo snel mogelijk de juiste informatie vinden. Ga daarom na welke antwoorden bezoekers op uw website zoeken. Dit is heel anders voor een website waar men vakantiehuisjes boekt dan voor een ngo. Zorg ervoor dat ze die antwoorden zo vlot mogelijk vinden.

Specifieke kenmerken van het web

Als redacteur hou je het best rekening met een aantal specifieke kenmerken van het web:

  • lineariteit 
    Bezoekers landen niet netjes op uw homepage om vervolgens een voor een de andere pagina’s open te klikken. Ze bekijken uw homepage maar even. Daarna gaan ze zo snel mogelijk naar die ene pagina die nuttig lijkt. Veel vaker komen ze via een zoekopdracht op slechts één van uw pagina’s terecht. Vinden ze daar iets anders dat hen interesseert dan klikken ze weer door.
  • scrollen
    Afhankelijk van de schermafmetingen of de drager waarop de bezoeker leest, ziet hij/zij meer of minder informatie. Hij/zij zal moeten scrollen om uw pagina te lezen. Nodig hem/haar hiertoe uit.
  • hyperlinks
    Hyperlinks laten de surfer toe door te klikken naar interessante informatie. Hij/zij bepaalt zelf welke en hoeveel informatie hij/zij nodig heeft.
  • search engine optimization (SEO)
    Ik schreef eerder een artikel over de zin van SEO. Simpel gezegd zorgt SEO ervoor dat uw pagina’s opduiken in de zoekresultaten van bv. Google of Bing wanneer iemand relevante zoektermen ingeeft.
Schrijven met piramides of ijsbergen

Uw bezoekers scannen een pagina op nuttige info. Ze moeten die in een oogopslag vinden. Men spreekt over de omgekeerde piramide of ijsberg om informatie te structureren.

De titel en eerste alinea vormen de top van de ijsberg. Zij moeten duidelijk weergeven wat in de rest van de tekst volgt. Doet u dat niet, dan zadelt u uw bezoeker met ontgoocheling en frustratie op (en dat willen we natuurlijk niet). Werk verder met tussentitels zodat men net dat stukje vindt dat relevant is.

Een goede titel en inleiding bevatten de juiste termen om de inhoud te beschrijven. Sta er toch even bij stil of een zoekmachine uw pagina zal vinden wanneer een surfer iets over uw onderwerp zoekt. Welke zoekwoorden zijn relevant voor uw content? Verwerk ze op een verstandige manier in uw tekst.

Een aantal andere tips om rekening mee te houden bij het opstellen van je tekst:

  • Beperk u tot de essentie. Zorg voor één gebald geheel, niet te lang, niet te kort.
  • Gebruik korte alinea’s die telkens één onderwerp behandelen.
  • Gebruik korte, duidelijke zinnen.
  • Onderbreek een langere tekst met een lijst of een citaat. Zo’n elementen trekken de aandacht en helpen de lezer informatie snel terug te vinden.
  • Voeg details, zoals een eerder artikel of een persdossier, toe via links. Wie meer wil weten, weet het te vinden. De rest kan lekker verder lezen.
  • Een link laat ook toe accenten te leggen binnen uw tekst (tenzij u geen aparte lay-out voorziet). Denk daarom goed na hoe u hem verwerkt.

Dit zijn maar een paar tips die u op weg kunnen helpen. De concrete invulling hangt volledig af van het bedrijf of de organisatie waarvoor u schrijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *